måndag 31 december 2012

Året som gått

Året som varit, 2012. Hänt massor har det gjor. Jag tycker det varit ett bra år, där hösten varit i ett bättre tempo än våren. Humöret har gått upp och ner men har landat bättre i vardagen med att plugga och att ha tre monster hemma där två kräver mycket i vardage. Har börjat prioritera annorlunda men det tar tid att komma ifrån gamla vanor. 

Tar inspiration från Anna och tar en målgenomgång
Våra mål för året var:

Min egna mål:
- Fortsätta utbildningen till psykolog vilket i praktiken betyder att jag inte får ha UK på för många poäng men har inte haft några såhär långt så kör på samma stil - Har ett arbete kvar sen i våras och en tenta som jag fick göra om men annars har det flutit på.
- Komma i ordentlig form
och för att komma i form så blir det det okonkreta målen att äta nyttigare - Nu i slutet av året iaf och gått ner två kg.
och det konkreta målet att röra mig mer. Dvs
1, göra fyspass minst 5 ggr i veckan - Haha...euhm. Detta höll typ 3 veckor XD
2, öka hundpromenaderna per dag - Har inte tagit tid så men jo, vi går mer. Har varit ute och fystränat genom att pulsa en del i snön nu när det funnits snö nu på senaste.
3, ut och springa minst en gång i månaden april - september = 6 ggr på 6 månader. Låter lite jag vet men med tanke på att jag sprungit ca 3 ggr på 5 år så är 6 ggr under ett halvår ganska stor skillnad. - Kontrollerade inte så precist men sprang 3 ggr i Spanien i April och iaf 3 ggr efter det så Blev inte en gång per månad men 6 ggr iaf. Alltid något. Förvånad faktiskt över att jag orkar springa 3 km utan större problem och 4-5 i sträck om jag har någon med som pushar mig.
- Bli färdig SBKinstruktör i allmänlydnad - Japp, examinerad och diplomerad i mars/aprilskiftet
- Hålla 4 st kurser under året - Japp, 5 tom: valp i början, trickkurs tidigt i våras, agility fortsättning och rally nybörjare i våras. Valpkurs under hösten.
- Viktigaste målet
Ta tid för mig själv, min familj och min flock. Trivas i vardagen och släppa mycket press för att orka med allt roligt och segt som tar den tid den tar. Mjo, är bättre på det i år än förra men finns en del kvar att jobba på. En del av det jag gjort är att jag besökt vänner mer och åkt på fler resor.

Blev ju även en del grejer som inte fanns med på målen. 
- Rallyinstruktör (steg 1)
- Ordförande i Väsby BK

Irja
- Fortsätta hålla sig skadefri - YES!! Peppar peppar så är hon så fin så fin.
- Starta nybörjarklass i rally - Japp!
- Klassa upp sig till fortsättningsklass i rallyn - Japp, 3 raka resultat i nybörjarklassen och har tom hunnit med två godkända i fortsättningsklass
- Ha kul på agilityplanen när vi tävlar där. Inga resultatkrav alls utan bara skojigt! - Hon har fått tävla några enstaka lopp och hon skäller på bra där när svansen går.
- Fortsätta vara världens bästa skrothund och fotomodell för Annie - Absolut! Sen i höstas har hon tom börjat sova i sängen. Hon som alltid tyckt att det är för varmt sover nu gärna vid mina knän trots att jag har värmemadrassen på. Dessutom busar hon numera ofta på promenaderna och leker både massa med Kylie och med oss. Tar gärna tag spontant i kopplet och har dragkamp i tio minuter på promenad tex. Mysbjörnen!

Thea
- Fortsätta vara skadefri - YES! Peppar peppar så är hon hel och ren. Hon blev bra tjock under första halvåret så nu andra halvåret har hon fått banta och komma i bättre form. Ska på massage hos Thess snart.
- Starta SM-2012 - Det gjorde vi i lag, Thea var först ut i laget och nollade debutloppet tom! Sen hade laget otur med en halt hund och vi diskade oss på finaldagen.
- Kvala till SM-2013 individuellt (vill verkligen satsa på detta i år!) - Oklart än så länge. Vi är klara i agilityn men saknar två i hopp. Men vi satsar på de tävlingar som finns kvar och tänker ge allt!.
- Kvala till SM-2013 i lag - Nja, ser väldigt tufft ut på den fronten då laget (Supernollorna) inte har några pinnar alls.
- Vara världens bästa myshund och sängkamrat - Det är hon. Jag brukar säga att hon kom till mig och under första dagarna lindade hon sig runt mitt hjärta som ståltråd och det håller kvar. Hon är helt klart inte lätt och hennes rädslor bromsar oss i agilityn och hennes vana att gapa på folk och hundar gör att man ofta önskar att hon kunde gå på låda inomhus men ändå. Hon är min prinsessa och har en helt speciell plats i mitt hjärta.

Kylie
- Hålla sig skadefri- Från stora skador ja men småskavanker (i storleken skrapsår) har hon fått. Blir lätt så när man springer först och tänker sen. Hon ska också på massage hos Thess vilket blir nu i veckan.
- Träna vallning (här har jag ingen aning om realistiska mål alls då jag inte vet hur fort fram det kan gå så vi stannar vid träna vallning) - Det har blivit sporadisk träning och det känns sådär. Känns ju som att vi står still eller tom lite bakåt då vi tränar så sällan men de gånger vi kunnat träna flera pass i rad har hon gjort stora framsteg. Jag tycker att hon är enkel i hagen, hon är rätt lätt att styra och gör absolut inga dumheter. Gissar att hon inte tänt helt då hon träffar fåren så sällan.
- Träna in alla hinder i agilityn ok, möjligtvis kf och slalom som kan dröja ett tag till tills de sitter hundra, beror på hur snabbt hon lär sig. Detta börjar vi med till våren - Klart. Slalomet körde jag med bågar och det gik helt sjukt bra! Är kontaktfälten vi fortfarande jobbar på att de ska sitta helt. Vi hann med att debutera och tog pinne på debutloppet så hon har numera en hopp-pinne i klass 1.
- Träna in alla moment i lydnadsklass 1 och om det ser bra ut även starta klass 1 i lydnad - Nix. Vi går en grundkurs i lydnad nu men är långt ifrån klara i momenten och sen långt till att sätta ihop det till tävling.
- Vara världens bästa lekhund och mupp - Alla dagar i veckan!
- Debuterade i rallylydnad där alla rundor förutom debuten (då hon inte ens var ett år) blivit godkända så hon är uppflyttad till fortsättningsklass och har nu bara 1 resultat kvar där.

Resultatmässigt måste man säga att det varit ett väldigt bra år där Thea tagit sitt sista cert och därmed sitt championat, Irja och Kylie fått titlar i rally N och godkända resultat i F. Dessutom att Kylie tagit pinne i agilityn. Det jag önskar absolut mest är att Thea tar sina sista pinnar till SM snart, då skulle jag vara tokglad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar