lördag 15 december 2012

Kylies agilitydebut

I söndags var det dags för den stora dagen! Kylies agilitydebut! Har längtat men ändå känt att jag inte har haft bråttom så på många sätt var det bra att hon missade Solna med ngra dagar och nu fått mer än en månads extra tid på sig inför debuten som blev på Österåker.

Hade i förväg bestämt mig för att starta både hopp och agility men belöna första kontaktfältet och sen springa av i agilityloppet då hon inte sätter kf hundra på träning och som Charlotte uttryckte det så snyggt: Är det inte klockrent på träning är det dumt att tävla på det. Håller helt med om det är ett beteende jag vill ha korrekt så är det puckat att tävla bort det på en gång. Nåja, åter till tävlingen.

Hopploppet var först på dan, vi fick startnummer 1 vilket jag inte riktigt var pepp på iom att jag gärna hade sett några köra innan. Jag har absolut inte vant mig vid att köra largehund än (snabb largehund då för Irja är ju faktiskt large hon med XD ) och ännu mindre tänka snabb largehund på banvandringen så det hade varit skönt om jag sett några andra köra innan. Så här i efterhand hade jag nog haft väldigt stor nytta av det då jag gjorde en stor feldeömning på banvandringen vilket gav oss krock, stillastående, skickande åt fel håll och kassa vägar + massa extratid.

Film på  det kmr så snart jag fått ordning på datorn:

Lite småmissar även i övrigt under loppet som tex att hon sätter sig i starten trots att hon ska stå men jag bedömde det ok då hon stannar kvar. Jag är inte på henne så mycket i svängarna då jag inte vill riskera något fel för att jag vill att hon ska få en bra känsla av tävling utan att behöva tjata och göra om (vilket jag hade gjort om det blivit fel i tex slalom osv) utan låter henne ta ut dom väl mkt ibland så stora svängar ger henne inte så bra vägar. Sen ser vi min miss efter andra omgångarna i tunnlarna, borde ha blindbytt mellan dom och tagit emot henne vid hindret istället för att stå rakt ivägen. Men världens bästa räddar upp det hela och trots att hon blir skickad åt fel håll och får fulsnurr tar hon ändå inte hindret tillbaka vilket brukar hända på träning om hon hamnar åt fel håll. Hamnar då också efter till nästa sekvens och vi tappar mycket tid. Trots allt strulet är vi nollade i mål, 3.5 sek efter vinnarn, kommer 7a och tar en pinne! Helt sjukt!! Att nolla debutloppet och dessutom pinne på det var verkligen ingenting jag väntade mig eller hade som mål!! Vi skulle gå in och göra vårt bästa och det gjorde vi. Med en annan tanke på banvandringen så hade det blivit ett annat lopp och jag tror att vi hade tagit in en hel del tid. Min duktiga, fantastiska skruttgumma!! Tänk vad hon kan va! Hon var nyfiken i starten på vad andra hade för sig och hade inte helt fokus på mig men när hon väl fick se att hon skulle få köra på hinder var det inte snack utan bara hon och jag på banan. Såååå härligt!!! Och söta Cilla som filmade <3 nbsp="nbsp" p="p">
I agilityloppet så gjorde jag som jag bestämt innan även om jag blev lite resultatkåt så höll jag fast vid planen. Nu pushade jag på henne med högre krav för att se om hon klarade det under tävling. Ställde henne i starten och hon stod, tryckte på fartmässigt redan från början men det blev lite för mycket så hon hamnade lite snett upp på balansen och valde att hoppa av uppfarten. Tog så klart om och lämnade henne på kf, hon stod så klockrent snyggt!! Jag blev så nöjd att jag först glömde belöna henne XD Vi kampade lite och sen sprang raksträcka ut och då var jag ordentligt på vid slalom, väntade in henne och lät henne ta porten själv, bakombytte (för träning då det inte behövdes i banan) och hejade på som sjutton. Gick då lite väl fort och hon ramlade ur men vi sprang vidare. Kul att testa var gränserna går för vad hon klarar än så länge. Tokigt nöjd är jag med min svart-vita!! Mest orolig var jag att hon skulle vara trött i huvudet efter att ha legat på läktaren med folk som sprang förbi, ingen bur och redan kört ett lopp men hon var så fin och gjorde precis allt jag bad om utan problem. Läääääängtar till nästa gång vi får stå på startlinjen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar