lördag 1 september 2012

Update

Nu är det sensommar och det mesta drar igång. Jobb, skola, fadderi, hålla kurs. Kul så länge jag kommer ihåg almanackan för glömmer jag den är jag officiellt handikappad ;)

Jag har en hel del planer för den här hösten och de flesta är riktigt trista så jag berättar om dom roligare istället. Jag ska göra mitt absolut bästa för att kvala mig och Thea till sm, jag har missat att anmäla mig till Hofors förra helgen och Örebro denna  men har idag gått igenom kalendern och skrivit upp alla tävlingar som finns resten av året (inom rimligt avstånd) så ska förhoppningsvis inte missa någon mer. När/Om vi kvalat är planen att ta lång agilitypaus. Helst kvala innan året i slut och då blir tävlingsuppehåll till ca april förutom eventuella lagtävlingar.

Irja och Kylie ska få tävla rally. Det är dock ganska svårt att hitta tävlingar som passar då agilityn tar upp nästan varje helgdag och jag prioriterar den först. Men några tävlingar iaf och vi tränar en del. Med Kylie tränar jag egentligen bara lydnad i dagsläget (+ agility då men det är så självklart^^) men mycket av det kan jag överföra till rallyn. Tex stadga i ställande, sättande, läggande, fotgåendet. Fotgåendet är viktigast då det är grunden i bägge sporterna och jag vill ju ut i lydnaden med och då är det lika bra att ha samma exakta position i rallyn. Irja får köra med externbelöning för att få bort hennes attityd av "har du en godis i handen anstränger jag mig max, har du inte så betyder väl det att vi är på promenad och jag kan strosa lite själv". Den gör mig bara grinig och så blir träningen pannkaka. Så nu är det extern godisskål och kravet är att hon ska ha ögonkontakt med mig trots gående mot, från eller förbi den. Från funkar riktigt bra. Hon sackar efter lite i position men jobbar med kontakt. Förbi funkar ok men mot går inte alls. Så länge jag står still stirrar hon upp mot mig men tar jag ett steg så släpper hon blicken direkt och siktar in mot skålen för att sen pendla mellan och ge ngt frustrationsskall. Så där har vi en bra bit kvar innan det sitter helt men tänker inte det hindra oss utan vi tävlar ändå och så ser vi hur det går.

Idag började jag på Sthlm Södras tävling att träna platsläggning med K. Hakan ner i marken och inte lägga sig på sidan när man gör det. Hon greppade direkt trots att jag var utan klicker, att hon låg i Annelies öppna baklucka med Thea bredvid, regn ute och vi stod på parkering där man kunde se tävlingen och hundar gick förbi i oregelbundna strömmar. Hon är så lätt att träna med när hon fokuserar och det var perfekt aktivering då hon inte får göra mycket roligt annars på en tävlingsplats. Tog ett till pass nu på em där jag vad mer pedagogisk i nyinlärning :P Klicker, i köket utan störningar annat än vad som är vanligt här hemma. Hon är en ganska fantastisk hund måste jag säga! För har jag väl fått henne i en position har hon en sån grym stadga! Jag kan hoppa, snurra, hetsa henne, putta på henne, lägga godis nära, kasta leksaker. JA you name it och hon är fast! Nu började jag lite lättare såklart men efter 5 min kunde jag dra godis framför nosen och kasta boll i luften utan att hon rörde annat än ögonen.
Allting är så enkelt med Kylie, på ett pass kan vi redan träna störning och lägga på signal. Hon är inte klockren alls och jag har inte frishapat det utan lockat ner henne genom att picka på golvet när hon ligger ner. Detta för att hon naturligt lägger ner hakan väldigt ofta och efter 3 försök fattade hon vad som gav ost. Men hon lär sig såååå snabbt! Blir bara så sjukt pepp av att träna med henne (trots att damen är en riktigt pissråtta nu i löpet)! I den här takten har vi nog ett helt ok platsläggande inom rimlig framtid!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar