lördag 29 september 2012

Rally i Roslagen

Idag åkte vi ett gäng (Elisabet, Maria, Helene och jag) till Roslagens BK för att tävla med Kylie i rally. Hennes tredje start i nybörjarklass och det gick helt okej. När jag värmde upp gick hon som en klocka men väl inne på banan så tappade hon fokus och släpper mig mycket med blicken. Fokuseringen pendlade hela banan men hon gjorde inget allt för tokigt. De fel vi fick var följdfel av fokusen, tex att hon blev sen, sned och kom för långt bort från mig var direkta konsekvenser av att hon inte hade koll på mig och mina signaler. Fick ett förarfel som jag inte miss vad det var (ska kolla på filmen sen och ladda upp när jag hinner) och minus 2 på helheten med bla kommentaren "önskar mer glädje från hunden". Vi landade på 87 p och jag är väl halvnöjd.

Grejen är att hon kan så otroligt mycket bättre och nu funderar på vad jag kan förändra för att få fram den där attityden som vi hade innan vi gick in på banan. Ev lät jag henne kampa lite för länge innan så att hon trodde att det var mer promenad när vi körde. Tror också att jag har en annan stil på banan jämfört med träning. På träning är jag lite tystare och lite mer krävande då jag vet att hon kan och hon går så snyggt. Idag så berömde jag i princip varannat steg men kan ju så klart inte ge ngn belöning och det kanske gjorde henne lite låg elelr tyckte att det var tråkigt. Alltså att jag på träning berömmer lugnt i vanliga fall och mer busigt precis när hon får belöning, nu berömde jag mer peppande men hon fick ju aldrig ngn belöning (förrän efter såklart). Kanske ledde till att hon inte greppade att vi faktiskt jobbade när jag hade sån lätt attityd och inte krävde mer + att hon tappade kanske fokus när hon märkte att hon inte fick ngn belöning. Stundtals gick hon superfint och de bitarna är jag riktigt nöjd med! Så länge fokuset var uppe var det som att hon inte kunde göra fel =) Så nu blir det att träna mer tävlingslikt och anpassa tävling till hur jag är normalt, dessutom träna med sån störning som är på tävling dvs ngra enstaka som står och glor en bit bort men i övrigt väldigt fritt och tyst. Hon är mer van vid agilityn konstanta liv och att det inte är ngt fokus på henne direkt.

Vi kom på en total 5e placering av ca 40 starter trots att vi inte hade kanonpoäng så det var roligt! Fina priser fick vi också. Kul! Dessutom en extra stjärna till Maria och Baileys som fick godkänt på sin debut och Elisabet som klarade andra godkända resultatet på lika många tävlingar. Helene var med som suporter och var en grym sådan! Det handlar inte om poängen vi kom runt på utan själva känslan på banan, jag hade hellre fått massa fel för att hon inte kan momenten men jobbar sitt bästa än denna poäng som inte var ngn stora fel men där fokusen svajade. Men jag är ändå nöjd med min skrutt, hon är jy inte ens 18 månader än så vi har lång tid kvar att bli bättre! Vi tränar vidare redan imorgon där jag tänkte träna fotgående på agtävlingen vilket ger svåååår störning. Och oavsett resultat är hon helt klart bästa BCn!! Nu har hon somnat i mitt knä så får ha armarna över henne för att kunna skriva detta <3 p="p">
Söndag nästa vecka är nästa rallytävling och då blir det både Kylie i N och Irja i F men innan dess så kör Thea dubbla hoppklasser imorgon i Nynäshamn. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar