söndag 9 september 2012

Två tävlingar på en dag

Den här helgen har jag gjort något jag aldrig gjort förut. Jag har tävlat två tävlingar samma dag. Jag vill, Vill, VILL verkligen ha de där 3 hopp-pinnarna så att vi kan ta oss till SM. Jag tror inte att jag vill någonting annat så mycket som jag vill det just nu. Helgen var anmäld och skulle spenderas i Bollnäs på deras tvådagarstävling men när jag såg att Sala också hade tävling ena dagen så bestämde jag mig för att tävla där istället då det var ett mindre startfält. Antalet pinnar går på % - De 15% bästa i resultatlistan får pinne (oavsett fel, dock ej till diskade) så egentligen spelar det ingen roll hur stora eller små startfälten är men jag gjorde en snabb koll i startlistorna och bedömde mina chanser större i Sala. Så jag packade bilen och åkte till Sala lördag fm för att köra deras hopplopp som praktiskt nog var först ut. Där fick vi en 5a i slalom, ingen aning om varför då hon kom i ok fart och kom rätt i första porten men bara gick förbi andra. Så ingen pinne där, direkt in i bilen och körde upp till Bollnäs. Via tät telefonkontakt med Isabel (TACK!) så hann jag precis gå 3 varv på banvandringen.

Banan var handlingsmässigt tuff. En sån jag gillar och som vi kan ha stor chans på men den hann inte sätta sig i kroppen tyvärr så det blev mest panikräddningar och mycket "nej, inte dit"-handling med mycket vobbel och därmed dålig fart. Jag tyckte hon höll på att gå in fel i slalom så skriker UT och skickar bort henne och då jag skickat henne på en stor yta utan hinder gör hon världens sväng och nosar lite på nummerskylten till slalom som för att säga "var det verkligen den här du menade??". Därifrån hittade hon inte rätt så 5a för vägran här med kass tid. Trots det kom vi typ 19 plac av 60 så ja, banan hade kunnat passa oss om Thea hade fått med sig en handler in istället för ett ankare som drar ner oss.

Jaja. Strök oss i agilityn då jag tkr att 2 lopp på en dag var nog. Slaggade över i bilen vilket funkade förvånansvärt bra. Lite extra plus var ju att jag blev bjuden på trevlig kväll hos Charlotte med Åsa och Ylva! Upp på söndagen för att ladda för helgens sista hopplopp. Åter en rolig bana som vi hade bra förutsättningar på. Här fick vi problem på hindret efter slalom. Min plan var att göra blindbyte mellan 13 och 14.Loppet blev inte filmat så är inte säker men jag tror att jag inte förberedde henne på mitt blindbyte så hon drar ut mot tunneln istället för mot hopphindret (6an) och jag måste rädda upp det med att dra henne mot mig i ett framförbyte. Jag tappar rytmen och släpper henne med blicken för en kort sekund vilket gör att hon drar förbi på utsidan om hinder 15. Får henne runt hindret och rätt därifrån in i mål. Så 5 fel även i sista loppet. Men tidsmässigt var vi ca 2.5 sekunder efter sista pinnen och vägran tog säkert iaf 2 sek och då vi fick strul även direkt efter slalom så gick lite tid där med. Ja, om inte om varit så hade vi kunnat knipa sista pinnen där. Och att känna det är en sån seger i sig! Som vi slitit och jobbat med farten så blev jag så jäkla glad över det här loppet! Vi var tajta, vi var sjukt offensiva och vi var snabba!  Sen att det inte räckte hela vägen var synd men så är marginalerna också sjukt små. Om jag säger som så att vi kom i mål på 36.XX sekunder och det är 19 hinder kan ni ju själva greppa hur lite som krävdes för att jag skulle råka skicka henne fel, hur lite man hinner tänka och göra för att rädda upp det hela. Står hela tiden och väger på disk/nolla och det ruset älskar jag i agility! Så med den känslan från loppet i kroppen ser jag fram emot nästa helg och håller tummarna för svåra och handlingkrävande banor som gynnar oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar