måndag 1 oktober 2012

Sm-pinne, vallning, valpkurs och annat smått & gott

Nu blev det mycket att uppdatera på en gång men kör i kronologisk ordning.

Igår var vi i Nynäshamn och tävlade. Dubbla hoppklasser och riktigt lerigt på plan trots att arrangören gjorde sitt absolut bästa och flyttade banorna då och då för att de inte skulle vara allt för uppkörda. Domarn hade ritat riktigt roliga banor! De var svåra men inte omöjliga, tuffa men flytiga. Sådana som jag vill ha! Blir det för lite handling så står vi oss inte i tiderna. Nu lyckades vi i sista loppet knipa en 4 placering och sista pinnplatsen. 2a hopp-pinnen så har nu två kvar. Sååååå glad!! Duktiga, duktiga Thea! Nu hoppas jag verkligen på att vi lyckas ta dom sista så snart som möjligt, det är så få tävlingar kvar så känner stressen...

Idag åkte jag och Kylie till Cilla för lite vallträning innan kursen vi ska gå för Bobby på fredag. Alltid så trevligt att komma till Cilla! Mysigt och man kan prata hund i timmar, kan prata annat än hund också. Ute i hagen sen föste vi mest (Cilla har nu gått igenom de olika termerna med mig en gång för alla så tror de sitter nu...=P) men lät Kylie också testa på lite att jobba upp i balans. Svårt tyckte hon då det var rätt springiga djur. Men åh vad fin hon är! Hon har inga tankar på att göra ngt dumt utan är så himla fin med fåren, hittar tempo rätt bra och jag gillar att det går i en takt där tom jag kan förstå och lära mig. Är väldigt glad över det! Vi hängde också med Cilla när hon skulle hämta får från en annan hage så var med i vårt första riktiga arbete. Vi gjorde inte så mkt nytta förstås ;) utan höll oss mest bredvid Mynta som jobbade och då tyckte Kylie att hon var grym som hjälpte Mynta att flytta fåren. Verkligen sjukt häftigt att se hundarna jobba. Cilla kör med dom bägge samtidigt och det är så ballt att se att hon säger åt en att göra ditt samtidigt som hon visslar den andra att göra datt. Att hon har stenkoll på bägge hundarna, fåren, vägen och bilar samtidigt. Imponerande!! Plus att både Titti och Mynta är grymma! (Iaf i mina ögon!! <3 br="br">
Efter vallningen så hade jag ca en timma ledig tid innan min vallkurs. På den timman skulle jag inte hinna göra så mycket då jag var för trött för att plugga och då skulle det inte ge så mycket. Alltså åkte jag tidigare till klubben och tränade Irja ett kort pass rally. Externbelöning och göra om vid varje skall. Funkade bra och mot slutet jobbade hon helt tyst. Dock med sämre tempo och vi fastnade ibland. Fortfarande segar hon efter vid fotgåendet om jag inte har godis i handen. Men skam den som ger sig så vi kämpar på. Tycker ändå mig se förbättringar av det slaget att hon insåg att det inte gav något att skälla. Nackdelen är att det är när hon är uppe i varv som hon skäller mest och att hon verkade dra slutsatsen om att uppe i varv=fel så hon dämpade sig istället för att tänka skälla=fel. Vill ju att hon har kvar attityden men tar bort skallet. Men fler korta pass så sätter det sig nog. Vägrar tro att det är omöjligt!

Sen drog vi igång sista tillfället på valpkursen jag hållit nu i höst. Det är ett gäng riktigt duktiga kursare och jag tror att det är de sötaste hundarna jag haft på kurs rent utseendemässigt <3 alla="alla" att="att" av="av" bara="bara" blev="blev" blir="blir" blivit="blivit" bra="bra" d="d" dana="dana" de="de" dessutom="dessutom" div="div" dom="dom" duktiga="duktiga" duktigt="duktigt" f="f" fick="fick" fina="fina" fr="fr" framsteg="framsteg" g="g" gjorde="gjorde" gjort="gjort" glad="glad" gor="gor" h="h" har="har" helt="helt" himla="himla" hur="hur" inombords="inombords" jag="jag" klart="klart" kul="kul" kurser.="kurser." ldigt="ldigt" liksom="liksom" lite="lite" lla="lla" man="man" massa="massa" med="med" mig="mig" n="n" nat="nat" ndra="ndra" ng="ng" nt="nt" och="och" r="r" rb="rb" rd="rd" rderingar="rderingar" roligt="roligt" s="s" se="se" seri="seri" ska="ska" som="som" st="st" sta="sta" stora="stora" ta="ta" tankar="tankar" till="till" tr="tr" ttringstips="ttringstips" utv="utv" v="v" valpkurs="valpkurs" var="var" vara="vara" varm="varm">

En sjukt rolig dag! Önskar alla dagar skulle vara såhär hundiga! Nu är jag helt sjukt trött och skulle egentligen bara sova men behöver plugga så får ta med mig skolboken som kvällslitteratur och drar mig nu mot sängen. Godnatt!


1 kommentar: