torsdag 8 mars 2012

Träning på klubben

Hade bett Sandra om en privatträning för mig och Irja inför tävlingen på söndag. Gullig som hon är ställer hon självklart upp. Vi möts och knatar runt klubben först som uppvärmning, Kylie busar en del med (läs runt) Assar. Sen satte Sandra upp 5 skyltar och jag och Irja kör ett varv. Sen får Kylie köra ett varv. Nya skyltar och de får varsitt varv till. Thea hejar på från sidan. Sen får Thea köra lite slalom med mycket utmanande i ingångarna och distans. Körde också lite extrema bakombyten vilket gick platt pannkaka men det är inte konstigt när vi typ inte kört sen mässan i januari.

Efter det fick Kylie testa på lite hinderstöd för andra gången i sitt liv. Första var igår. Vi körde två hinder efter varandra där jag la ner bommarna på marken. Vi körde inkallande plus framförbyten mellan dom. Hon har toksnäva svängar och väldigt fin stabilitet i starterna trots att jag verkligen testade henne att röra sig så står hon blickstilla till sitt "okej". Farten är inte så hög än vilket jag inte heller väntat mig då det är nytt. Bäst fart hade hon i själva bytena när hon rundar hinderstödet på väg tillbaka mot mig. Då gasade hon på. Det påminner väl om träningen runt träd och stolpar som vi gjort tidigare. Att köra framåt mellan hinder säger ju henne inget än så länge så inte konstigt om det var i ett lite avvaktande tempo. Sandras kommentar var väldigt beskrivande "Vad det syns att hon tycker det är roligt! Syns på öronen, svansen och hela hon!" Sandra tror även att det smittar av sig då det märks att jag tycker att det är roligt. Jag kan inte annat än att hålla med! Vi avslutade passet med att knata runt igen så hundarna fick gå av sig ordentligt. Vi skyndar långsamt och har inga snabba planer på agilityn utan fokuserar på rallyn och tar agilityn lite sakta där emellan

Är så nöjd med dagens träning! Alla fick sin bit och alla var duktiga. Finns massor att träna på såklart! I Irjas fall är det främst skällandet som kommit tillbaka nu när vi inte kunnat åka till klubben och träna på så länge. Thea behöver få komma igång igen i allmänhet innan jag kan säga vad vi specifikt ska träna på. Kylie var duktig i både att ligga stilla lös när de andra körde. Reste sig ngn gång och när Irja skällde som mest pep hon lite men ändå så duktig (vår månad långa isolering har förstört en del då vi inte fått ngn större störning av annan hund eller att vara på ngn klubb) för att vara så länge sen vi tränade ordentligt utanför tomten. Rallyn klarade hon också bra. Tom front-momenten som vi inte tränat alls kunde hon följa handen in i. Sen fixade hon agilityn fint också runt hundrena! Åh hon är så underbar min lilla skrutt, ja alla tre är! Men ändå så kul att träna från början med en hund som verkligen gör allt bara för att vi har så roligt ihop! Mest nöjd med hela alltet är jag nog med "stå" som både Kylie och Irja satte. Både rörde ngn tass men de ställde sig upp på bara kommandot och det är så härligt att se sådana resultat när man lagt ner mycket tid och träning för att få till det.

Svävar på små rosa moln även om ingen hund satte allt den tränade på klockrent så var det så härligt att vara på klubben och busa och träna. Kul att ha med Sandra där också som bara berömmer oavsett hur det går - självförtroendesboost liksom :P Sen är det så kul att se hur trötta de blir. Speciellt Kylie som har legat och sovit nästan oavbrutet hela eftermiddan och kvällen. Tyckte hon var lite ofokuserad och olydig på kvällsprommisen tills jag insåg att hon fortfarande är trött och är man slut i huvudet orkar man inte lyssna. När vi kom in gick hon och la sig på en gång och har sovit sedan dess <3

2 kommentarer:

  1. Tack själv för trevliga pratstunden, promenaden och träningen.
    Det syns verkligen att du tränat massor med Irja. Hon klarade banorna galant och ni verkar inte ha några problem med något moment. Jag hade förberett mig på att du skulle ha fler svårigheter ju! ;)
    Så berömmet var befogat!

    Roligt att se Kylie och Thea in action också. Det är båda jätteduktiga och jag förstår att du lagt ner både en och två timmar på träning.
    (Men visst tävlar du med Thea, jag glömde fråga.)

    Kram på er! // Sandra

    SvaraRadera
  2. Vad kul att du äntligen får träna på klubben igen :) Och vad kul att det verkar gå så bra. Du har så fina hundar :)

    SvaraRadera