lördag 12 maj 2012

Här är en serpentinövning vi körde på kursen i måndags. En cool sak med just dra och trycka för hundar genom att byta arm är att man inte behöver lära dom hur det går till. Ingen inlärningsprocess utan de bara gör så automatiskt. Jag har hittills inte träffat en hund som behövt läras in en serpentin i alla fall. Det svåra är för förarna att lära sig hur det går till med att springa åt ett håll, byta arm fram och tillbaka och göra det i rätt timing så hunden svänger över hindret och varken innan, efter eller emellan de två hindrena. Dessutom måste man fortfarande springa så man inte hamnar ivägen och hunden då vägrar för att den inte har plats att hoppa. Alla kursarna fick till det med lite träning så det gick bra!

Jag tränade med Kylie innan kursen och gjorde då också övningen ovan. Men vi gjorde inte den röda utan den svarta och sen körde vi den baklänges. Vilket då blir röd 1a, sen svart 2-6 och sista röd 7a. Jag höll mig på bildens ovansida hinder 1-4 vilket gav lite annan handling som att trycka ut på hinder 2, och dra henne kraftigt för att ta rätt tunnelingång (svart 4a). Varierade också med att trycka runt hinder 5 efter tunneln (då det blev röd 5, 6). Hon var så jäkla lättsvängd så det var löjligt. Dessutom så svängde hon minsta möjliga så hon blev så grymt snabb att jag konstant var i vägen. Det blir en stor stor utmaning för oss, att jag ska hinna med henne. Det  var första gången vi körde serpentin och även på lite högre hinder och mig mitt i vägen rev hon inte utan löser situationerna snyggt. Min fina duktiga tjej!!

Börjar nästan bli lite nervis för lagtävlingen imorgon.... Ska bli så roligt att ställa mig i start med Thean igen. Åh vad jag har längtat!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar