fredag 11 maj 2012

Här är det fullt upp som vanligt så bloggen hinns inte riktigt med. Irja har fyllt 5 år. Tänk den lilla gosenallen jag fick hem när jag fyllt 16, jisses vad långt vi kommit sen dess. Hon är min klippa i mycket. Tänkte på allt det hon lärt mig under den här tiden. Förutom att upptäcka både agilityn och rallyn, klickerträningen med mig så har hon lärt mig enormt mycket om vardagslivet med hund, en hunds uppfostran bla. Jag härmar ofta hennes beteenden jäntemot andra hundar i den mån man kallar uppfostran. Vad jag tolererar och inte. Tex så tolererar jag absolut inte att en hund springer in i mig, knuffar mig eller är allmänt oförskämd efter att Irja klart och tydligt visar att hon INTE gillar att bli påsprungen. Oavsett anledning (tex mat, komma först till en boll, ut genom dörren etc) men jag kan istället tolerera att hundarna är lite på och livliga i sina försök att få igång mig/Elias/annan hund då det är något som i Irjas ögon är OK (till en viss gräns så klart). Ja, där har jag lärt mig hur mycket som helst! Sen att hon är min gammeltant redan gör ändå inte så mycket när jag har två andra galningar. Att Irja har sina busstunder lyser igenom när vi gör nya saker som går på nya ställen i skogen, då får hon flipp och busar järnet =) Grattis GammelBjörnen <3

Jag håller två kurser på kvällstid nu, en agility fortsättning och en rally grund med Sandra. Asroliga kurser och såååå duktiga kursare!! Lovade att lägga upp en av övningarna från agilitykursen i måndags som jag körde med Kylie innan kursen men har bara inte hunnit. Ska ordna det i helgen! Kylie var för övrigt helt grym! Första gången med serpentin och hon tar det så snyggt! Kan enkelt dra in henne precis när jag vill, både mellan hindrena och klassiska serpentiner. Hon slickade stöden och fick snygga korta vägar utan att bromsa. Vi övar flitigt på med "rak"sträckor med extern belöning vilket också går med stormsteg framåt. Nu tittar hon inte ens på mig - dock missar hon ibland ngt hinder men det går stadigt framåt. Däcket tar hon nu 9/10 trots en del strul vid inlärningen. Och till nästa helg debuterar vi i rally, får se hur det går med så mycket annat skoj att titta på, oklar i frontmomenten och oklar i "fot". Dock måste jag konstant påminna mig själv om att hon är LITEN! Inte konstigt att hon inte pallar koncentrera sig i rallyns "fot" efter att ha tittat på mig träna Thea i agility (Kylie tycker att agility nästan är i samma klass som får i intresse) 40 min plus störning med hundar som fortfarande tränar bredvid oss. Dumma, dumma mig som begär för mycket av min underbara unghund. I vardagen börjar hon bli lite mer slynglig vilket visar sig i kopplet och på inkallning. Så har backat tillbaka till att variera med sele och sen fokuserar jag på att inte släppa igenom ngn halv inkallning och testar hennes fokus genom att slänga in lite ligg här och där när hon är lös och leker.

Thea och jag har nytt lag för den här säsongen och vi debuterar nu på söndag i Söderköping. Megaskoj!! Har verkligen längtat efter agilitytävlingar. Senaste tävlingen var på mässan och Thea klarade ju inte mattan alls så egentligen kan man säga att senaste tävlingen var i höstas. Men nu med ny säsong så öser vi både i laget och individuellt. Vill verkligen kvala individuellt det här kvalåret! Så nu är det bokat tävlingar i antingen agility eller rally i princip varenda helg fram till SM. Vi har tränat på några banor med fokus på att nolla vilket vi lyckats med så det känns bra inför söndagen.

I övrigt är det plugg, plugg, plugg. Har 3 veckor kvar av skolan nu och det är inlämning, tenta och grupparbete och jag hoppas verkligen inte på några omtentor då jag inte vet hur jag skulle hinna med det mitt i allt med hundarna och jobb. Kul är det iaf att ha mycket att göra även om det blir lite flåsigt ibland. Men ikväll blir det vila och mys då jag får besök från Västerås =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar