tisdag 10 januari 2012

Taggad till tusen

Känner mig ordentligt peppad för hundträning nu efter ett uppehåll. Med uppehåll menar jag då riktad hundträning mot sport/tävling/prov etc. Inte den vanliga vardagsträningen (som innehåller tokviktiga grunder till sporterna såklart) då den håller sig konstant i vardagen.

Nej, nu är jag taggad på att komma igång och träna och TÄVLA igen. Har varit väldigt skönt att ta uppehåll på flera månader från allt vad agility heter men nu vill jag igång. Och inte bara i agilityn utan i vallningen, rallyn och lydnad. Tur att jag har flera hundar så jag inte kör slut på någon. Vallat har vi gjort två pass under vintern och nu tränar vi hemma på lägganden. Mitt mål till nästa vallpass (vet dock inte när det blir så kanske inte alls funkar tidsmässigt) är att Kylie ska kunna lägga sig på mitt kommando i lek med andra hundar som inte är flockens. Drar dock gränsen vid andra unghundar då det alltid blir extra svårt i sådana sällskap. Så andra vuxna hundar i lek ska hon lägga sig på min signal. Borde väl inte vara så svårt att klara va..? Idag la hon sig i lek med Irja, testade inte under värsta leken utan när det var lite halvbusiga liksom, men på avstånd mer än 20 meter skulle det vara väldigt frestande att ignorera matte men icke då. Grymma lillskrutt ägde järnet! Testade också att lägga på avstånd och sen springa förbi, svårt först men sen greppade hon vad det gick ut på och då var det nästan svårt att få henne att släppa sen. Får nog gå tillbaka och klicka in "okey" som frisignal också, nu reagerar hon bara på varsågod och yes och jag vill ha på alla tre. Yes = klick --> belöning hos mig, varsågod är riktig frisignal till vad hon än vill ha. Okey ska vara frisignal för extern belöning eller belöning i form av att "ok - du får arbeta" typ agilitystart, kf-släpp osv.

I övrigt har jag anmält Irja till rallytävlingar i närheten och även Thean till agility här om kring. Hoppas på att få tummen ur arslet för Irjas del och faktiskt träna fokuserat, regelbundet och med kvalité i rallyn om jag inser på tävling att det är mkt vi måste slipa på. Är ju ganska dålig på att träna bra utan att ha tävling i sikte så nu får hon mest lalla runt lite halvdant då och då i rallyövningar vilket inte är så schysst mot henne.

Thea och jag får det lite tuffare då jag inte har ngn ridhusträning i år men vi väntar spänt på att hindrena kommer tillbaka till klubben så vi också kan få till ordentliga träningar, ska göra onsdag eller tisdag till regelbunden träningsdag på klubben. Jag och Kylie är ju med i träningsgrupp i Täv.lydnad som startar imorgon så då kommer jag vara på klubben plus att jag från nästa vecka och 6 veckor framåt kmr ha valpkurs på tisdagar så då kan jag passa på att ge alla tjejerna minst ett genomtänkt och ordentligt pass per vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar