tisdag 24 januari 2012

Kurser på G!

Valpkurs idag. Väldigt kul! Lite nervigt men gick kanon! De är sååå duktiga redan och flera styckan kan tom sitt och har fint fokus. Men det är jobbigt att gå kurs och två skruttisar somnade innan vi var klara =)

I övrigt är det väääääldigt mycket på gång - fast när tar jag det lugnt egentligen? Jobb som strular och jobb som löser sig, instruktörsutbildning, hålla valpkurs, plugga med tenta nästa vecka, har nog fått plats på utbildning för rallylydnadsinstruktör också!! =) Har dessutom öppnat anmälan för min första helt egna kurs. Kommer bli i trick. Det finns ngn enstaka plats kvar så om du vill anmäla dig och din hund för en kurs som hjälper dig att träna in trick av alla dess slag kika in på väsby BK och anmäl dig! Och så ska jag anmäla mig till ngra tävlingar, Irja måste få komma ut och testa var vi ligger plus sparka mitt arsle ur soffan och träna ordentligt med henne med! Lätt att bli skrothund när man inte kräver mer än bus på promenaderna och mys däremellan.

I just trickens anda förenade jag idag nytta med nöje och tränade balans idag. Thea och Irja fick träna på att stå i en kakburk (ganska stor). Thea klarade i slutet av första passet tom att två gånger få i alla tassarna. Irja är som vanligt och jobbar enbart med framtassarna. Det är hennes stil framtassar och nosen. Resten kan man väl skita i säger Irja men tänka en hel del fick hon göra så hon är nog nöjd iaf. Med Kylie vände jag på lådan och tränade ingångar. Hon börjar få till det riktigt bra i mina ögon iaf. Lydnadsträning imorgon så då får folket med vana "lydnadsögon" bedöma hur det ser ut.

Kylie har också fått träna på ligg på kvällsprommisen. Slängde ut kopplet som extern belöning och hon fick "okey" när hon tittar på den. Väntar bara ut henne om hon söker upp mot mig vilket blir kortare och kortare stunder. När vi vallar är ju fåren en betydligt större dragning än ett koppel som leksak men iom att vi tränar fot och mycket ögonkontakt tror jag det är bra att försöka balansera.


1 kommentar:

  1. Hej Cili!
    Roligt att du planerar kurser i vår (och synd att du bor så långt bort ;) )

    Jag diskuterar gärna kursupplägg! Till vilka vänder sig kursen, och på hur många gånger är den samt hur långa är respektive tillfälle i tid? Vad är kursens syfte och tänkta mål?

    Kram

    SvaraRadera