onsdag 11 augusti 2010

Long time no see

Seeeeg updatering, jag vet!!

Livet rullar på, jobbar som attan (vi har grymt mkt att göra just nu) och tränar med vovvarna.

Irja kan numera sitta blickstilla medan jag går ett varv runt henne och hon kan gå runt mig ett varv åt höger när jag står still. Ska bara träna in ett tydligare röstkomando för hennes snurr, just nu gör hon det på handkomando (hon har alltid haft lättare att lära sig det) och tyvärr är det en rörelse som liknar andra jag har alldeles för mycket så snurren kommer i tid och otid.
På agilityfronten går det både bättre och sämre för Irja, igår var hon hemsk...skäller sönder mina och alla andras öron! Som tur är så har det ändå blivit bättre i stort även på den fronten. Hon var iaf väldigt taggad och fick köra en vända. På ett sätt är hon mer lyhörd än Thea och märker tydligare mina kroppsförädringar. Har dock med att göra att hon inte själv ser linjer i banan utan behöver mig hela tiden för att veta vägen vilket leder till att det blir väldigt kt babysittande och inte mkt släpp alls vilket inte är bra. Vi får se hur det går i helgen i Märsta. Hon har ju knappt tränat ngn agility alls under sommaren utan hon har fått köra när hon betett sig bra på planen dvs någorlunda tyst när jag kör med Thea.

Thea då.. jo, promenaderna står still i träningssynpunkt. Hon skäller fortfarande på folk och hundar men tystnar bättre när man säger till henne. Lägga henne direkt när hon gruffar och sen berömma tokigt mkt när vi går vidare funkar bra. Agilityn går framåt men jag önskar att jag hade orken att träna mer. Har ju inte haft ngn semester alls så har inte okrat åka flera ggr i veckan som jag skulle velat men vi kör på iaf. Jobbar mest på att tajta svängarna och på att hon ska våga sticka från mig över exempelvis balanshinder. Träningen igår visade att det släpper fort, när hon prövat försiktigt att gå hela vägen själv en gång så gör hon det betydligt med offensivt nästa och för varje gång så ökar hon i självförtroende - typisk de sheltiesar jag sett^^ Hon ska också tävla i helgen så där får vi kvitto på hur långt vi kommit i listan jag hade i våras på sådant vi måste få till för att kunna komma ngn vart.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar