lördag 14 augusti 2010

Märsta-Sigtuna klass 1

Dag ett avklarad och det gick helt ok. Irja slutade ju precis löpa för ngra dar sen så jag är glad över att hon koncentrerade sig alls. För varje löp som går blir hon mindre och mindre "tikig" utan håller sig relativt normal. Det går alltså fortfarande att prata med henne och träna en del iaf. Den största skillnaden är att hon blir lat, extremt lat, och tappar leklusten helt, får mycket mera matbegär (svårt att tro men sant) och spelar döv av och till.

Iaf, för att återkomma till tävlingen. Första loppet tror jag det blev tio fel, andra disk. Inga filmer för dagen tyvärr. Jag har ju börjat träna in stopp nu på balans och a-hinder då hon hoppat ett par ggr. Gungan får både hon och Thea dra på när den slår i för att spara så mkt tid som möjligt. Och förändringen märks tydligt! Men jag måste nog tänka om... Irja ska stanna på mig signal, alltså inte två på - två av. Men hon har fattat det som att när jag stannar så stannar hon och inte på kommandot. Jag hann före henne vid a-hindret och då slalom var hindret efter kunde jag inte dra på så jag stannar och väntar --> hon stannar strax efter nocken. Jag säger okej och tar ett steg --> hon går ngra steg och stannar igen (innan kf). Så det måste tränas om. Slalomet var ett aber hela dan för väldigt många hundar. Enligt rykten låg det ett dött djur där på morgonen och lukten satt i. Tom border collies i hög fart tvärnitade efter halva slalomet och luktade. Så där blev det tio fel och jag tappade henne mentalt men vi hittade varandra igen andra halvan utav loppet och kf på balansen blev perfekta. Jag stannade mer planerat vilket gjorde att hon stannade på fältet. Så ett bra lopp i stort.

Dagens hopplopp kändes kanon! Jag fick till en jakko i en halvtuff sväng där de flesta valde ett framförbyte med en lång extrasträcka för föraren att springa vilket gjorde att nästan alla blev sena till slalomet. Funkade bra för de som hade hundar som själva kunde ta ingången och köra på men det blev många vägran och flera gick ur efter första porten. Min jakko gjorde att jag fick försprång och Irja fick en jättefin väg!!!! Är stolt över att jag vågade! (tror bara det var jag och en till som faktiskt gjorde jakkon även om flera gick den på banvandringen).
Men men.. slalomet stod på samma ställe som förut och även om hon inte drog lika starkt så gick hon ändå ur slalomet med framtassarna två ggr, sket i resten och tog de två hoppen som var kvar på banan. Surt då vi var nollade fram dit och det bara var ett nollat ekipage i klassen.

En härlig dag trots att vi inte fick ngra resultat med oss hem. Värmen tog kål på den lilla grundfart vi har så tempot var segt men att hon jobbade så fint (plus jakkon! - Ja, jag tjatar) trots löpet som precis tog slut gjorde att hon har en mycket nöjd matte!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar