onsdag 23 juni 2010

Smått och gott

Nu var det ett tag sen och det har hänt massor på dom här 13 dagarna. Jag jobbar nu heltid på Cabseal i Bålsta, jobbar i fabriken och håller på med att stansa packningar, isolering och annat skoj. Står upp hela dagarna så både rygg, axlar, fötter och framför allt knän är ömma men man vänjer sig ganska fort och det är ju jobb så ska inte klaga =D

En riktigt stor grej är att jag köpt bil! En Skoda Felicia kombi - 98. Grön och skojig. Märker att jag har blivit lite bortskämd (läs mycket) med vilka bilar jag kör.. tkr min bil låter massor och är obekväm och axar segt. Volvobar - Japp! Neee.. jag gillar min lilla söta bil, dessutom fick jag bilbur till hundarna (Annas gamla roligt nog) så dom kan ha det bra där bak. Hundarna har suttit i bilen men de har ännu inte åkt i den. Ska ta "Josefin-Felicia" i bruk lite mer när jag har bytt ena stötdämparen fram. "Josefin-Felicia" är bilens namn då regnumret är JSF och så heter ju modellen Felicia^^ Staffan tyckte att dubbelnamn var snyggt så nu heter den gröna lilla bilen detta extremt hemska namn... =P

Har också börjat med ordentlig träning för vovvarna. Med Irja fokuserar jag främst på "antiskällträning" och vi har haft ett pass igår. Har som sagt precis påbörjat träningen men det känns ändå som att hon fattar ganska fort, igår tränade vi lite allmänna saker som sitt, ligg, kom hit, fot etc inomhus och körde enligt samma taktik som på agilityplan. Blir det fel gör vi om HELA beteendet. Det var Annica som kom på detta självklara... *Suck* Ibland blir man hemmablind. Som det varit innan så har jag t. ex. sagt sitt -> Irja sätter sig samtidigt som hon skäller eller så börjar hon skälla efter bara ngn sekund. Jag har belönat ifall hon tystnar. Det blir ju att belöna att hon skäller en stund och sen tystnar när hon känner för det. Så vill jag ju inte ha det! Annica sa det klockrena "Det är ju som att träna slalom, gör hon fel i ingången går du ju ur och gör om hela inte väntar på att det ska bli rätt mot slutet och då belöna." Det är så klavklart men ändå. Så nu har vi påbörjat detta och en sekvens vittnade om att hon ändå försöker och är på väg att förstå vad jag vill. Vi tränade sitt->stanna och först så skällde hon, vi gjorde om, hon skällde till, gjorde om, hon gruffade, gjorde om, ett gläfs, gjorde om och sen var hon tyst! Låter pluttigt men det är stooooort för att vara Irja!! Och jag får upp hopp om att det ska gå att få en hund som kan vara tyst oavsett vad vi tränar, om hon tittar på när andra tränar och.. kanske.. även när folk knackar på dörren!

Med Thea kör jag hinderträning. Vill få ordning på slalomet och kontaktfält främst men såklart träna en massa annat också som maxfart från stillastående i starten och lång arm mm. Thea har fått två slalompass på tomten och vi tränar just nu mest på att hon ska göra slalom fast jag inte är på henne hela tiden. Alltså att jag ska kunna stå still eller gå i sidled etc och hon ska ändå göra klart slalom. Som det är nu är hon väldigt klistrig och tror att om jag stannar så har hon gjort fel. Men med extern belöning och noggrann träningsdagbok så ska vi få till det! Kommer inte anmäla mig till spec många tävlingar innan vi kommit längre i träningen, vi är helt enkelt inte mogna för att köra klass tre och som det är nu så har vissa tävlingar förstört mer än det givit då vi inte klarar av klurigheterna som krävs för att komma runt. Det kan tyckas trist men det är så jag vill göra för att kunna fokusera på att träna och bli bättre. Men tävlingsfritt blir det ändå inte, är anmäld till Sthlm Södra, Bergslagsveckan och lite annat smått och gott så tävlingar blir det ändå.

1 kommentar:

  1. Grattis till bilen!! :D

    Du ska få mer bilder sen, bränner en cd och postar efter midsommar ;)

    SvaraRadera