torsdag 10 juni 2010

Kursande för Veronica

Jag och Thea har varit på tvådagarskurs för Veronica Bache. hon är för övrigt en grymt bra instruktör och jag gillar verkligen känslan av att vara sedd. Varje gång som vi körde så kändes det som om det bara var vi där, fick all uppmärksamhet vilket också gjorde att vi fick tips och bastning ändå in i detaljer vilket var grymt lärorikt!

Båda dagarna så var det mycket handling i övningarna, jakkos och blindbyten men också framförbyten. Vi klarade oss rätt bra i tisdags men Thea var nog lite trött mentalt. Vi hade mött en kompis med sin golden tidigare på dan som Thea absolut inte var ett fan av och det tog nog på krafterna. I första övningen så satt starten fint med framförbyte direkt istället för inkallning. Bakombytet i slutet satt klockrent gång på gång =D (minus en enda när jag slarvade :P) Fick bra tips på hur jag ska förbereda sväng i framförbyte runt ett enda hinder och vägen vi fick då blev mycket tajtare.

Den andra övningen var skojig med jakko på slutet och en krävande serpentin med framförbyte mitt i. Vi måste träna på att Thea ska komma snabbt in på linjen igen efter bytet, både framförbytet och jakkosen. I jakkosen så blev det bara en stor sväng medan det i hälften av ffbytena resulterade i disk då ett hinder stod ganska nära de gånger hon fick stor sväng och hamnade på andra sidan om mig. Tummen upp för Theans kanonfina slalomingångar (klockan 7-8)!


Dag två fortsatte som vi slutade, mycket handling och myyyycket spring.
Första övningen innehöll två jakkos, ffbyte i starten, två blindbyten i full fart och dessutom lite skick och stick. Efter ett par försök så satte vi framförbytet i starten riktigt bra. Jag fick till en bra förberedande signal så svängen blev riktigt tajt. Blindbyte nummer 1 bliev fint och också jakkosen med tillhörande framförbyte efter. Att skicka och sticka på tunneln efter det funkade bra när jag verkligen gick in för det och då hann jag även nästa blindbyte bra. Sen kom mitt jäkla slarv! Om och om igen slarvade jag med att skicka in i tunneln som låg rakt fram... Förtjänade Veronicas uttalande "Men slarv matte!" Usch på mig! Sista jakkosen blev dock snygg. Hon svarar riktigt fint på jakkosarna och uppe vid den kluriga situationen efter lång tunnel där det var jakko, ffbyte så blev det bara fel en gång då jag knappt gick mot hindret.

Nästa övning lärde vi oss ngt heeeelt nytt. Tråkla med samma hand hela tiden, den närmast hunden. Stor skillnad mot att byta hand om och om igen som jag tidigare lärt mig. Det här upplevde jag som mer flytigt och jag hade mer tid på mig då vi backade genom situationen istället för att tappa tid på att hela tiden vända sig om fram och tillbaka. Ska definitivt tränas mer på och ska köra det med båda hundarna.

Sista övningen var träning med lång arm och kunna skicka på ett hinder fast jag sprang av och genade till nästa situation. Vi fick till det riktigt snyggt efter några försök och det var inte alls svårt att få henne att ta hinder helt själv så länge jag hade lång arm ut och var offensiv.

Så summan är att vi har haft en grymt rolig kurs och jag har lärt mig både jakkosar ordentligt och den nya tråklingen. Dessutom filat på mina blindbyten mkt (har innan varit för sen) och även förberedande ffbyten. Med lite träning blir det grymt!


Hon gjorde kanonfina slalomingångar (klockan 7-8)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar