lördag 13 oktober 2012

Bra och dåliga resultat

Kylies debut i fortsättningsklassen gick riktigt bra. 93p och jag är väldigt nöjd med hennes fokus! Hon nosade dock i liggstadgan under momentet "sitt-ligg-gå runt". Funderar lite om jag ska köra platsliggningsligget där dvs ner med hakan för att få henne att uppfatta att det inte är bara att ligga kvar utan att man faktiskt fortfarande jobbar. Jag tappade henne vid näst sista skylten och vi var för nära skylten för att få henne att komma tillbaka direkt och där drogs 4p. Annars är jag riktigt riktigt nöjd! Kul att jag är mer nöjd med denna runda än förra veckan då vi fick 95p. Bevisar att det inte handlar om poängen utan om känslan av rundan. Idag var hon med och fokuserad! Kul debut för lillstumpan.

Irja då - haha jag kan mest garva åt eländet. Vi kom väl fram till att hon iaf var söt...för duktig var hon då inte! Ne, inte med mig allt, skällde sig genom banan, stora avstånd och hamnade snett, ställde sig inte, ofokuserad, sen ja osv. Tror att det blev för tajt mellan hundarna, hade bara 3 hundar emellan och det blev ingen direkt tid för Irja att landa lite i huvudet och koppla på samarbetet utan blev för högt i hetsen och ja, då gick det åt skogen. Kan också vara så att hon kört för mycket. I agilityn går hon bäst när hon vilat 1-2 månader. Nu har hon tävlat flera tävlingar på kort tid och tränat en del där emellan, kan ju såklart påverka henne. Första resultatet där hon inte blev godkänd sen vi startade.

Ikväll drar jag på mysig tjejkväll med härligt hundsnack och annat kul! Och sen tro det eller ej har jag en ledig söndag! Eller ja, har massor att plugga men iaf jobb- & hundaktivitetsledig söndag! Vete sjutton när det hände senast.

2 kommentarer:

  1. Hej :) hittade nyss din blogg, fastnade så för din fantastiska fina finska lapphund :) ska själv skaffa mig en, ska snart ställa mig i kö hos uppfödaren, längtar så :D Har du några tips som du vill dela med dig vad gäller rasen? gillar att få så mycket info som möjligt. Jag vill kunna ha min hund i hundsport på lokalnivå..hur fungerar de i olika sporter som du testat på? kram

    SvaraRadera
  2. Hej Marie-L! Vad roligt att du också ska ha lapphund! Jag har massor med tips och kan prata lapphund hur länge som helst ;P lättast är om du mailar mig på cilises@hotmail.com så kan vi prata vidare där =)

    SvaraRadera