torsdag 13 oktober 2011

Härlig morgon

Idag började vi mysigt med bus ute på tomten. Träna lite med Kylie i orddiskriminering. Det är inte det lättaste. Enkelt i början men i takt med att hon blir dels trött i huvudet och dels uppe i varv så blandar hon ihop dem allt mer. Nu sitter iaf kommando på snurren (höger) helt ok på tomten så nästa steg blir miljöträna det också.

Har kommit på mig själv med att det inte alls är säkert att Kylie varit ganska pestig senaste veckan och lyssnat dåligt mm för att hon är på väg in i slyngelåldern utan det kan precis lika gärna vara för att vi knappt tränat alls den här veckan. Det lilla vi gjort är på promenader och då bara varit inkallningar (går klockrent utom när hon leker med annan hund eller är heeeeelt inne i något ofantligt väldoftande) eller koppelträning (gått riktigt dåligt senaste veckan). Men det är ju tom ganska troligt att det är träningsbiten som ger konsekvenser. Jag tränar inte på typ 9 dagar och hon blir understimulerad --> vild inomhus och svårt med självkontrollen på promenader (dvs koppelträningen) och har så mycket att få ut i kropp och huvud att hon tappar bort att lyssna. Klantig matte gjorde iaf skillnad på detta och efter en bra stund på tomten med träning i olika leksaker, olika trick, stanna kvar - övningar och mitt i störningsträning då granne med småbarn kom (det var först väldigt läskigt men sen inga problem alls) och mot slutet den absolut svåraste störningen man kan hitta på här hemma - Bosse the Cat!! Spatserar han runt är blir det helt plötsligt tuuuusen ggr svårare att göra vad matte ber om och speciellt att hålla fokus mellan saker och ting. Nu snusar hon gott ;)

Irja imponerade grymt på mig idag! Hon ville inte vara ute med oss utan gick in direkt när vi tog fram leksaker - får hon inte vara i centrum kan man lika gärna låta bli att vara med^^ Och för att inte släppa ut all värme stängde jag dörren. Men nu kmr det stora..! Jag hade glömt lägga på locket till fodertunnan upptäckte jag när jag kom in. Så jordens matgladaste hund (hon börjar dock få riktig ordentlig konkurrens i Kylie) + öppen fodertunna med många kg foder i + tomt hus = Duktigaste lapphunden ever!!! Inte en bit har hon tagit. Min fina tjej som vet att man får bara äta mat som ligger på golvet eller som man får tillåtelse att ta. Wee vad glad jag är över min duktiga kicka!! <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar