lördag 2 juli 2011

Brundin-kurs dag 2

Igår hade vi andra och sista dagen på kursen för Camilla. Trots moln och lite regn så var det om möjligt ännu varmare än dagen innan. Kvavare liksom. Så det tog ordentligt slut på hundarna, speciellt eftersom att dom var lite trötta efter första dan.

Thea var grymheten själv! Det är precis som Camilla säger otroligt viktigt att vara i tid med en sheltie då dom inte köper ett byte som är lite sent. Och absolut inte ett tajt byte som är lite sent. Då kommer ju risken att bli trampad på liksom. Nyttigt för mig att träna på sådana tajta grejor då jag måste vara väldigt exakt i min tajming. Det jag blev mest nöjd med var en tysk som satt så jäkla klockrent så det var nästan läskigt. Thea gjorde sitt jobb som en Gud och det bara satt. En härlig känsla! Tänk om jag kunde vara så bra tajmad i alla mina byten, då skulle vi redan vara klara för sm..

Hennes kontaktfält var också riktigt fina. Jag gillar mitt system med att direkt släppa henne på gungan (utan två på och två av som tar alldeles för lång tid plus att det hänt flera ggr att gungan studsar tillbaka i baken på henne) då hon ändå trycker ner den i backen innan hon sticker. Dessutom så har jag nu börjat släppa henne innan hon trampar på balansen ibland om det behövs i en väldigt snabb bana. Hon hoppar då av innan kriteriet liksom men tar ändå kf. Så länge det enbart är på mitt komando är det ok, man får inte hoppa innan! Säger jag balans på vägen ned är det trampa snyggt och stanna till ok. Det funkar bra! Men har jag släppt henne tidigt ett par ggr får man vara lite extra på när man vill att hon ska stanna men oftast sätter hon det perfa, annars är det bra att ta tillbaka och göra om och påminna om att det är 2 på 2 av som gäller om man inte får ett okej.

Hon sprang på riktigt bra och det vara bara på sista övnigen man ens kunde märka att hon var lite trött. Dutkiga skruttisen <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar