måndag 16 juli 2012

Slottshoppet dag 5-6

Inga resultat dessa dagar men en hel del bra saker. Som att vi är ytterliggare ett steg närmare lösningen på hur jag ska få Thea snabbare. Pernilla tittade på ett lopp där starten inte var passade för flygande start så testade att lämna henne. Men tog av halsbandet innan och gjorde allting annat precis som de lopp där jag gjort flygande start. Hon tyckte att det inte verkar vara själva lämnandet som är problemet utan när jag släpper henne med blicken. När vi tappar ögonkontakten så verkar hon bli osäker och tittar sig omkring, upptäcker att det är massa folk och får vad som verkar vara rampfeber. Pratade med Sandra som hade Thea innan och hon nämnde också att Thea aldrig gillat rampljuset. Så nu när vi åker till Karlstad så ska jag testa att backa när jag lämnar henne så jag har full ögonkontakt med henne och se hur det fungerar. Tror ändå att jag ska köra så mycket flygande som möjligt men även där behöver vi köra ihop oss. Testade att släppa henne från famnen och springa direkt i sista loppet vilket gjorde att hon snubblade så det testar vi inte igen. Får fundera ut några olika varianter och prova oss fram.

Vad händer i övrigt då? Jo, Kylie är kanoners! Hon klarar tävlingarna fint, tränar som en dröm och är bara megahärlig. Med henne känns det som att möjligheterna är oändliga. Det är bara jag som sätter gränserna för vad vi inte klarar. Agility helt klart, rally ska vi göra och som det ser ut nu kanske vi satsar på en lydnadsstart någon gång i framtiden. Härlig framtid =)

Irja har fått en vändning i vardagen, hon är busigare och vi tränar mycket mer. Jag tror verkligen att det var bra för henne att få magen rakad. Och Pernilla gjorde det så snyggt att det inte ens syns om hon inte ligger på rygg *fåfänga matte*. Idag körde vi första passet på 8an som ett av de nya momenten i fortsättningsklass i rally. Hon är så duktig! Går enkelt vid sidan förbi ett fyllt märgben som ligger max 2 decimeter bort. Visserligen med plast över men hon kände helt klart hur gott det luktade och det är inte alla hundar som klarar detta. 

1 kommentar:

  1. Så mycket lättare att upptäcka nåt man själv jobbat med så tur för dig att jag haft precis samma problem med Juno :-) Får inte vända ryggen mot Juno när jag lämnar henne i starten för då hinner hon blixtsnabbt skifta fokus till omgivningen!

    SvaraRadera