onsdag 18 april 2012

Grattis!

Idag är det Kylies första stora dag, det är nämligen hennes första födelsedag! Grattis till mattes järtegull, gris, "lillskrutt", buse och galenpanna. Nu är hon officiellt inte valp längre. Iof säger man ju att valptiden är över vid 6-7 månader men ja, nu är det officiellt iaf. Dock får hon nog dras med den benämningen ett tag till. Kallar henne inget annat än Kylie (hon fick kortvarigt smeknamnet "Kajlan" när hon var på semester hos Cilla) men när vi pratar OM henne här hemma så får hon ofta heta valpen. Exempel: Jag: Titta vad söt hon är! Elias: Vem då? Jag: Valpen!

Så även om hon fyllt hela 1 så är hon fortfarande min valp och "mattes buse". Tycker fortfarande att hon är helt underbar hund. Finns så mycket jag gör med Kylie som jag inte gör med de andra av den enkla anledningen att de inte tycker att det är speciellt roligt. Som eftermiddagens lek där vi båda ligger i sängen och jag kastar en tennisboll som Kylie ibland lyckas fånga och ibland studsar iväg. Studsar den (tillbaka mot mig) så ligger hon kvar och väntar på ett nytt kast och om hon fångar så trycker hon den i min hand tills jag säger tack. Ingen bollstress, ingen hets. Bara en mysig och enkel lek. De andra två tycker att en boll ska springas efter, eller åtminstånde ska den fara iväg en bit för att vara kul. Men Kylie kan jag belöna ett beteende genom att direkt ge henne bollen och hon kan nöjt tugga ett par ggr och det tycker jag är ballt. Alla sätt vi kan leka och busa som belöning som de andra knappt skulle titta åt och ännu mindre utföra ett beteende för. Sen att hon dessutom är gosig och vill gärna ligga nära gör det hela bara bättre.

Ikväll firar vi födelsedagen på klubben med både agility och rallyträning. Hon har inte varit så mycket på klubben när det varit fler än ett par andra hundar där, ikväll blir det nog full klubb så blir spännande att se hur hon klarar all störning. Antagligen kan det bli lite pipigt, blir det ibland när jag tränar ngn av de andra. Speciellt i agilityn där hon tränar och tycker att det är tokballt. Då vill hon verkligen köra själv! Vi har tränat med Pernilla och Annelie och även om Kylie är intresserad och gärna skulle busa om hon fick så bryr hon sig inte speciellt om vad dom gör utan har full fokus på mig! Hon kan ligga stilla och (oftast) tyst när jag kör Thea i full fart så duktig är hon även om hon ibland tkr det är för trist. Så ikväll kör vi lite enkla saker, bara för att se hur hon pallar träna i miljön men många hundar.

Så Hipp Hipp Hurra för min lilla älsklings BC

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar