måndag 15 augusti 2011

Räkans udda träning

Jag är inte den mest uthålliga personen och inte heller den som äääälskar precisa och exakta saker utan är mer för många halvfärdiga. Så även i hundträning. Gillar dessutom att showa lite. Detta har nu resulterat i att Kylie kan sitt halvdant, alltså ett lite segt sättande och signalen har vi inte fått till än. Istället har hon en GRYM självkontroll. Tar inte sin mat innan varsågod, snor inte av de andra, om vi tokleker det värsta vi verkligen kan och sen säger tack så kan jag göra nästan vad jag vill med leksaken, dra den ryckigt över golvet, dutta den på hennes nos eller i närheten. Utan på kommandot "ta den" blir hon vild och leker 150 %. Endast om jag hetsar med rösten samtidigt som jag nyper lätt över frambenen klarar hon inte av att hålla sig. Idag har vi börjat med att ha samma leksakskontroll även vid godis. Så hon får den om jag fick nudda hennes läpp utan att hon försökte ta den. Det var svåååårt. Lättare var det att ligga ner, få en godis på tassen och vänta på ett varsågod. Bara en enda gång av 15 tog hon den utan mitt varsågod. Ganska kul hur olika man kan träna egentligen. Men underbar att träna med är hon min lilla Räka som Elin säger (och det har fastnat hos mig med nu - tack för den ^^ )

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar