måndag 7 mars 2011

Träningsfia

Har tränat en hel del på senaste. Hade nästan 3 veckors uppehåll och höll på att gå sönder så åkte en sväng med Charlotte till Bälinge och tränade förra veckan. Sen har jag kört i "vårt" ridhus på söndagarna också. En inoff drog jag och Pernilla iväg på i tisdags förra veckan som kan summeras enkelt - Disk och ...Disk. Blev lite strul i första loppet med nerver för hinderfixare och annat och då fick min överladdade sheltie fnatt och drog ett varv på banan. I det varvet gjorde hon dock ett väldigt snyggt slalom :P

Andra loppet så tyckte Thea att hon visste vart hon skulle då hindrena i den sekvensen inte var flyttade utan bara vägen och gav mig fingret och drog bakom ryggen på mig till disk. Det är andra gången hon gör så (första var inoffen i vintras i lagga) och då tänkte jag att en gång är ingen gång. Jag ropade på henne, visade tydligt och hade ögonen på henne och ändå drog hon på ett blindbyte och smack in i tunneln som vi INTE skulle ta det andra loppet. Testade då att bygga upp i Bälinge och göra olika val hela tiden, lät alla likna varandra så att hon skulle ha stor chans att göra om samma grej men icke. Då gick hon som en klocka och lyssnade på minsta vink vilket iof var bra men för att träna bort ngt så måste man ju få fram beteendet och få henne att fatta att det inte var så man gjorde för att få belöning. Får träna vidare på det.

Det känns iaf som att jag är på väg tillbaka efter min otroligt ringrostiga period nu under vintern. Både Thea och Della gör det jag vet att dom kan och får dom problem så är det på sånt jag vet att dom har svårt för vilket känns bra. Då har jag en tydlig bild av vad jag kan vänta mig och träna på de sakerna och även välja rätt från dessa förutsättningar på bana. Får se vad som händer i helgen då det är kurs i Bälinge för Heidi Karanko. Kanske lite finska ögon kan göra oss bättre =) Bra laddning till Rättvik iaf.

Kommer inte ens ihåg vår senaste officiella tävling, kan det ha varit...Stockholm Södra i september...? Jisses. I så fall så är det exakt så när på dagen 6 månader. Aaaaaaalldeles för lång tid!!

1 kommentar:

  1. Jag har en tävling på min sida som jag tänkte tipsa dig om =)
    Kom gärna o var med ;)
    /Nellie

    SvaraRadera